Af Ulrik Nødgaard, administrerende direktør i Finans Danmark
Med afsæt i debatten om bankernes indlånsrenter opfordrer erhvervsminister Morten Bødskov (S) i en kronik i Børsen forleden bankerne til at leve op til deres rådgivningsforpligtelse. Det gør bankerne åbenbart ikke i dag, må man forstå på ministeren, der også synes, at konkurrencen mellem bankerne halter. Det er ganske enkelt ikke rigtigt.
Næsten alle danskere er kunder i de danske banker. Gennem ofte livslange partnerskaber leverer de finansielle ydelser til danskerne. Med at betale, spare op, låne, købe bolig og investere. Og helt centralt i det partnerskab står forpligtelsen til at give kunderne den bedst mulige rådgivning. Den er selve kernen i den lange og tillidsfulde relation mellem bank og kunde. Og som alle andre virksomheder lever bankerne af tilfredse kunder.
Det viste bankerne under corona-, energi- og inflationskrisen, hvor de hjalp tusindvis af husholdninger og virksomheder igennem svære tider. Og under de negative renter rådgav bankerne kunderne om alternative placeringsmuligheder. Og nu, hvor renteniveauet er steget, rådgiver bankerne kunderne om mulighederne for en bedre forrentning - i dag tilbyder bankerne i gennemsnit ca. 3 pct. i rente, hvis man sætter penge ind på en opsparingskonto med binding.
Det holder bankerne ikke skjult for kunderne. Tværtimod.
Ifølge en undersøgelse fra Finanstilsynet har alle de undersøgte banker lavet kundeinformation, f.eks. opslag på hjemmesider og sociale medier. Desuden har langt de fleste banker udsendt breve eller nyhedsmails til kunderne om mulighederne.
Finanstilsynet har ikke fundet tegn på, at reglerne er overtrådt. Der er ingen påbud eller påtaler.
God konkurrence i sektoren
Bankerne kæmper dagligt om at levere de mest attraktive produkter til kunderne, og analyser viser, at den danske banksektor fremstår konkurrencedygtig i en international sammenligning, både når man måler på pris, indtjening, afkast og effektivitet. Der er altså ikke tegn på problemer med konkurrencen.
Danske bankkunder er også blandt de mest mobile. En analyse fra Finans Danmark fra 2021 viste, at knap 18 pct. af alle voksne danskere fra 2015 til 2019 skiftede bank. Det harmonerer med en undersøgelse fra EU’s statistikbureau Eurostat fra 2022 – og ser man på tværs af lønkonti, opsparingskonti, boliglån og investeringer i EU’s undersøgelse, ligger Danmark i top, når det gælder bankskifte.
Den høje kundemobilitet i Danmark er et positivt tegn på, at forbrugerne aktivt søger de bedste muligheder og tilskynder bankerne til at forblive konkurrencedygtige.
Det er vigtigt, at vi som samfund har aktive og velinformerede forbrugere. Derfor opfordrer vi altid danskerne til løbende at være i dialog med deres bankrådgiver for at høre om mulighederne.