Af Ulrik Nødgaard, adm. direktør, Finans Danmark
Den danske regering præsenterede for nylig sit nye udspil om Folkeskolen: ”Frihed og fordybelse - et kvalitetsprogram for folkeskolen.”
Udspillet har mange elementer. Et af dem er, at eleverne i de store klasser skal kunne vælge flere praktiske forløb og dermed komme endnu ’tættere på virkeligheden’, der venter på den anden side af afgangseksamen.
Det er en god ambition. Og en af de ting, som ruster eleverne til at stå på egne ben, er undervisning i privatøkonomi. Fra flere undersøgelser ved vi, at det er vigtigt for unges selvværd og trivsel. Vi ved også, at det er en væsentlig kompetence at kunne håndtere sine egne penge - uanset hvor gammel man er.
Vi behøver blot at kigge rundt i Europa for at konstatere, at emnet har stor bevågenhed. For nylig lancerede OECD og EU-Kommissionen i fællesskab et såkaldt ”Financial competence framework for children and youth”. Denne fælles ramme for finansielle kompetencer vil efter alt at dømme blive udgangspunkt for flere EU-landes arbejde med området fremover - ofte med et eksplicit mål om at højne den finansielle viden og dannelse i samfundet.
I Danmark hænger mange unges mistrivsel desværre tæt sammen med deres økonomiske forhold. Det kan vi se i de målinger og rundspørger, som vi i Finans Danmark hvert år gennemfører blandt de 18-30 årige. Her svarede 30 % i foråret, at de har problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Det er en tredobling i forhold til året før. Hver femte svarede, at de har svært ved at sove om natten, fordi de bekymrer sig om deres privatøkonomi.
Indsatsen for at vende denne tendens kan med fordel begynde i folkeskolen. Heldigvis har bankerne og Finans Danmark siden 2014 tilbudt skoler over hele landet at deltage i Pengeugen i uge 11. Her kan skolerne sætte privatøkonomi og finansiel forståelse på skemaet i de ældste klasser. Og de kan få besøg af en bankrådgiver, der underviser i alt fra budgetter og renter til investeringer og opsparing. Det er et ikke-kommercielt og ganske gratis tilbud fra bankernes side. Målet er at inspirere til gode pengevaner på et tidligt tidspunkt.
Med gæsteundervisning i Pengeuge får flere end 600 klasser hvert år en vitaminindsprøjtning om det lidt svære tema privatøkonomi, som de fleste elever først skal til at stifte bekendtskab med. Vi kan se, at op mod 100.000 elever hvert år gennemgår det digitale og gratis undervisningsforløb, som Pengeuge også tilbyder. Det svarer til, at godt halvdelen af alle elever i udskolingen bliver undervist i privatøkonomi i løbet af et skoleår.
Et af skolens fineste formål består i at sikre eleverne en god start på livet ved at lære dem basale færdigheder. Til de praktiske færdigheder hører også den privatøkonomiske ABC. Derfor er vi stolte af at bidrage til den finansielle dannelse hos de danske skoleelever. Folkeskolen skal rumme mange krav og forventninger, Pengeuge er et aktivt tilvalg skolerne kan tage.
Bankerne løfter her et stort samfundsansvar og giver undervisningen en praktisk dimension. Vi må ikke ignorere betydningen af økonomisk viden for de unges trivsel og den tilværelse som voksne individer, de snart skal træde ind i.
Livet bliver ganske enkelt lettere, hvis der er styr på pengene. Og det vil bankerne gerne hjælpe med.