Nyhed

CORONA: FA’s juridiske team har travlt ved telefonerne

De fem jurister, som varetager den juridiske vagttelefon i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), har travlt med at svare på ansættelsesretslige spørgsmål i relation til corona.

Torsdag aften omkring kl. 22 håndterede Claus Ryde, jurist og seniorkonsulent i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), dagens sidste henvendelse fra en medlemsvirksomhed. Fredag morgen ved syvtiden ringede hans telefon igen.

Situationen med corona i Danmark og nedlukning af store dele af samfundet har skabt pres på FA’s juridiske telefon-hotline, som fem af foreningens jurister passer.

”Virksomhederne tager situationen meget alvorligt. De ønsker at skabe de bedste rammer for deres medarbejdere og kunder i den meget uvante situation, som sektoren og resten af landet befinder sig i. Derfor modtager vi ekstraordinært mange telefonopkald fra virksomhederne,” fortæller Claus Ryde.  

Spørgsmålene er mange og velkvalificerede

FA fik de første ansættelsesretslige spørgsmål om corona i slutningen januar. I løbet af februar var der en lind strøm af henvendelser, mens langt hovedparten af finansvirksomhedernes spørgsmål til FA i marts har været relateret til situationen med corona. 

”Efter regeringens udmelding 11. marts handler mere end 9 ud af 10 af virksomhedernes spørgsmål til FA om forskellige ansættelsesretslige situationer i forbindelse med corona. Spørgsmålene er meget forskellige, men der er også en del spørgsmål, som går igen,” siger Claus Ryde.

Claus Ryde og hans fire kolleger i det juridiske team har på FA’s hjemmeside oprettet en Q&A om corona, som de løbende opdatere ud fra hvilke spørgsmål, der hyppigst dukker op på telefonlinjen. 

”På den måde forsøger vi hele tiden at opdatere vores medlemsvirksomheder, men udviklingen flytter sig ekstremt hurtigt. Fx meldte regeringen i aftes ud, at den vil give virksomheder refusion fra første sygedag i forbindelse med corona. Det har meget forståeligt medført en del spørgsmål torsdag aften og fredag fra medlemmerne,” fortæller Claus Ryde.

Arbejder hjemmefra

Finanssektorens Hus, hvor FA har til huse, blev lukket ned i går. Derfor sidder de fem jurister hjemme og svarer på henvendelserne.

”Nu er det første dag, vi prøver det, men det fungerer fint. Via Skype holder vi møde dagligt kl. 9 og igen kl. 14, hvor vi opdaterer hinanden og videndeler om, hvilke spørgsmål vi har fået hver især, hvad vi skal tilføje i Q&A, om vi skal have kommunikeret nyheder ud via hjemmesiden osv,” siger Claus Ryde.   

De tre hyppigste spørgsmål til FA lige nu

Har medarbejderen lov til at flytte sin planlagte ferie, fordi de ikke kan rejse som planlagt?
Claus Ryde: Virksomhederne er midt i en situation, hvor de skal have arbejdsplanlægningen til at gå op. Derfor tager de udgangspunkt i, at medarbejderne holder ferie som planlagt. Det vil heller ikke være hensigtsmæssigt at skabe en pukkel af udskudt ferie.

Kan vi varsle ferie eller afspadsering for de medarbejdere, der ikke kan arbejde hjemmefra, og hvor vi ikke har noget arbejde, de kan lave?
Claus Ryde: Virksomhederne har allerede fulgt Statsministerens anbefaling og sendt mange medarbejdere hjem. Det er vigtigt for virksomhederne, at medarbejdere, der har mange timer i timebanken, bruger timerne.

Hvem bliver dækket af de lempede regler om dagpengerefusion?
Claus Ryde: Regeringens bebudede lempelse af arbejdsgiverperioden i sygedagpengeregler er blevet godt modtaget. Det er vigtigt at få klarhed over, hvem den omfatter, fx om virksomhederne får refusion for medarbejdere, som går i frivillig karantæne.

Udgivet d. 13.3.2020

Nøgleord